De eerste week.. - Reisverslag uit Babyloniënbroek, Nederland van Martine Pruissers - WaarBenJij.nu De eerste week.. - Reisverslag uit Babyloniënbroek, Nederland van Martine Pruissers - WaarBenJij.nu

De eerste week..

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

22 Oktober 2014 | Nederland, Babyloniënbroek

Daar ben ik weer!
Afgelopen vrijdagochtend rond 11:30u ben ik aangekomen in Zuid-Afrika. Ik heb een goede vlucht gehad, hier en daar wat vertraging, maar we zijn er hoor.. Ik werd rond de middag opgehaald door de man die Goeie Hoop heeft opgezet (samen met z'n vrouw). Het vliegveld is ongeveer een half uurtje rijden bij ons vandaan, dus heel goed te doen!

Vanaf toen was het wennen geblazen! Alles is natuurlijk nieuw, de kinderen, huismoeders, de vrijwilligers waar ik een half jaar mee ga samenwerken/leven. Even wat info om het één en ander te verduidelijken...

Er wonen hier nu 34 kinderen in de leeftijd van 1,5 t/m 15 jaar. Het zijn er echt veel, het is alleen al een hele klus om hun namen te onthouden en hun gezichten te herkennen. Iedereen lijkt namelijk op elkaar voor mijn idee! Ze wonen allemaal op hun eigen unit. Het huis is verdeeld in vier units, waar zo'n 8 á 9 kinderen per unit wonen. Een unit met de oudste meiden, oudste jongens, een gemixte unit en een 'babyunit', wat eigenlijk geen babyunit is, aangezien de jongste 1,5 is. Op iedere unit werkt een huismoeder/auntie en dat zijn allemaal lokale Afrikaanse vrouwen, erg leuk ;)

Zelf woon ik met 8 andere meiden, vrijwilligers op de bovenverdieping van het gebouw van Goeie Hoop. Afgelopen week zijn er nog 2 nieuwe vrijwilligers bijgekomen (de andere 5 zijn er zo'n anderhalve maand langer), dus wij worden deze week alledrie ingewerkt door de andere vrijwilligers. Aankomende week hoopt er nog één iemand bij te komen, wat ervoor zorgt dat het team voor de komende maanden compleet is. We hebben allemaal een eigen slaapkamer (heerlijk een eigen plekje!) en de rest is gezamenlijk, een grote woonkamer, balkon etc.
Gezellig en goed vertoeven hier! ;)

Wij als vrijwilligers hebben allerlei taken die we de hele week door doen met elkaar. Sommige taken zijn gekoppeld aan een persoon en sommige wisselen steeds. Dan moet je denken aan de het werken op de verschillende units, kinderbijbelclubs in de townships, de kinderen naar school brengen en ophalen, de huismoeders naar brengen, catechisatie, huiswerkbegeleiding etc. Het schoolrijden klinkt makkelijk, maar is een flinke klus, aangezien ze op allerlei verschillende scholen zitten hier in de buurt! Ze kennen hier nauwelijks straatnamen en we hebben geen navigatie, dus ik ben druk bezig met het aanleren van de route om zelfstandig op pad te kunnen. Afgelopen weekend heb ik voor het eerst gereden hier, dat was even wennen, maar ging eigenlijk heel goed. Het gaat net even wat anders dan in NL met het linksrijden etc. maar ik vind het hartstikke leuk om te doen! Ik zie elke keer nieuwe dingen, de omgeving is supermooi en er gebeurt vanalles op de weg en in de townships.. mensen die de weg oplopen, een heleboel schapen die opeens de weg oversteken zonder dat er iemand bij loopt etc.. opletten dus!

Mijn taak is naast de 'normale' werkzaamheden is ook het medische gedeelte. Bij bezoeken aan de dokter, ziekenhuis, tandarts etc. ben ik ip degene die met de kinderen meegaat. Dit houdt ook in dat de kinderen of huismoeders naar mij toe kunnen komen als er iets aan de hand is of als ze een vraag hebben over hun gezondheid. Hier moest ik toch wel even aan wennen... aangezien ze soms denken dat ik een één of andere dokter ben, terwijl ik van veel dingen vaak ook niets afweet, haha!
Ik was net een paar uurtjes geland of ik werd al om advies gevraagd over pijnlijke ogen, een ziek kind etc.. nou, dat was niet zo'n goede timing aangezien ik hartstikke moe was en nog geen kind had gezien! Afgelopen weekend waren er ook verschillende dingen waar ik bij gevraagd werd. Een kind met griep en veel bloedneuzen, iemand met 'gewoon' een splinter, wondjes, uitslag etc.. leuk om te kunnen doen!

Verder heb ik het gewoon goed naar mijn zin en geniet ik hier van elke dag tot nu toe! Ik gun mijzelf nog even de tijd om alles en iedereen hier te leren kennen, al gaat dat gelukkig wel heel snel. Het is hier ook echt supermooi, vanuit van mijn eigen slaapkamer heb ik gewoon uitzicht op de bergen, met daarbij een temperatuurtje van min 25 graden.. mmmmh, niet verkeerd hoor!

Eén dag in de week hebben we sowieso vrij, waarop we met elkaar leuke dingen kunnen gaan doen. Nou, dat is geen enkel probleem hier! Plannen genoeg! Vanavond zijn we voor de eerste keer gezellig met elkaar uit wezen eten. Voor al nog geen 8 euro pp (100rand) kun je hier heerlijk uit eten in een prima restaurant!

Dit was het even voor nu, tot de volgende keer, dan wat meer verhalen!
Ga nu even energie opdoen voor een nieuwe, intensieve dag morgen..;)

Ps. Helaas mag ik geen (herkenbare) foto's en info van de kinderen op internet plaatsen ivm hun privacy.
Dit is ook de reden dat ik waarschijnlijk vanaf de volgende blog een wachtwoord moet fixen. Dus voor de volgende keer, het wachtwoord wordt heel makkelijk: goeiehoop

  • 22 Oktober 2014 - 22:21

    Corrie Lankhaar:


    Hai Martine,

    Wat leuk om jou verslag te lezen, het is wel dankbaar werk wat jullie daar doen!
    Ik kijk weer uit naar je volgende verslag hoor!

    Lieve groetjes van de buurvrouw uit Babylonienbroek.

  • 22 Oktober 2014 - 22:54

    Jacqueline Maus:

    Wat fijn te lezen dat je goed aangekomen bent !! En zo te lezen ga je een leerzame maar drukke periode tegemoet..
    Ben benieuwd wat er zo al op je af komt dus ik blijf je zeker volgen !!

    Groetjes Jacqueline

  • 22 Oktober 2014 - 22:56

    Anne:

    Lieve Tinus,

    Je hebt al heel wat gezien en meegemaakt!
    Leuk om dit te lezen...Wees maar lief voor de kids;)
    Heel veel succes nog met alles!

    X Anne

  • 22 Oktober 2014 - 23:52

    Daniel:

    Super dat je het zo naar je zin hebt. Ik had altijd al gedacht dat er een ware dokter on jouw schuilde.

    Geniet van je tijd in Afrika en maak er een feestje van.

    Groetjes Daniel.

  • 23 Oktober 2014 - 08:08

    Marjolein:

    Hee martine! Wat leuk om te lezen hoe het met je gaat. Ik hoop dat je snel je plekje vind. Super wat je doet! En ik kijk nu al uit naar je volgende verslag (a)

    Groetjes marjolein

  • 23 Oktober 2014 - 09:12

    Rianne A:

    Hey Martine,
    Heerlijk om te lezen hoe enthousiast je bent!
    Fijn dat het zo goed bevalt. Leuk om te lezen dat je medische kennis zo belangrijk is;-)
    Geniet er maar van, temperatuurtje en uitzicht ben ik wel beetje jaloers op:-)
    Lfs Rianne

  • 23 Oktober 2014 - 18:54

    Rianne De Raad:

    Wat klinkt dit leuk zeg! Hoop dat ik dit zelf ook nog een keer kan gaan doen!!
    Veel succes verder!

  • 23 Oktober 2014 - 23:21

    Marleen:

    Wow! Gaaf om te lezen, meis.

    In wat een ongelofelijk avontuur ben je toch gestapt. Alleen al dat links rijden en die overstekende schapen, maar ook al die verantwoordelijkheden die je meteen kreeg. Heel mooi en dapper dat je dit doet. Ik weet nu al zeker dat je weer heel veel rijker en anders terugkomt.

    Take care! Dikke knuffel.

  • 25 Oktober 2014 - 19:27

    Sjaak En Marieke:

    Haa tien,

    Fijn om even een verhaaltje van je te lezen!
    Succes, zet 'em op en we denken veel aan je...!

    Liefs,
    Sjaak en Marieke

    En verander je nog een keer het land waar je nu bent;)?

  • 25 Oktober 2014 - 20:26

    Pa En Ma Pruissers:

    Net eerst op mijn gemak je verslag zitten lezen,leuk!
    Hoop dat je de tijd krijgt om nog meer verslagen te schrijven, want je zult genoeg te doen hebben.
    We wachten in spanning.....................
    Knuffels van ons.

  • 28 Oktober 2014 - 13:09

    Henk En Annie Bouman:

    Dag Martine,

    Hier een berichtje uit Meeuwen, wij zijn even gaan zoeken waar jij je bivak hebt opgeslagen, en ja hoor, daar hebben wij verleden jaar ook rond gereden.mnou, je had het slechter kunnen treffen, hoewel, ZA is eigenlijk overal wel heel mooi, maar de kuststreek springt er wel uit. Wij zijn in Sommerset geweest, vlak bij jou, daar woont een broer van de gastvrouw waar wij in huis waren. Die hebben daar vlak bij het water een soort koffiehuisje. Wij hebben in die omgeving ook ontzettend genoten. Er is daar zoveel moois te zien, maar dat zul je zelf hopelijk allemaal gaan beleven. En dan het klimaat!!!!

    Hier laat ik het even bij, maar vond het wel fijn om jou even te mailen,

    Hartelijke groeten van

    Henk en A nnie Bouman


  • 29 Oktober 2014 - 20:43

    Anja Evertse:

    Ha Martine,
    Wat leuk om je verslag te lezen, heel veel succes met al je werkzaamheden! En...geniet er van!
    Grt. Anja

  • 03 November 2014 - 22:12

    Pieter En Corina:

    Lieve Tiemy,

    Hoe gaat het met je? Heb je je draai al een beetje gevonden?
    Wij zitten alweer te wachten op je volgende verhaal!
    Luuk heeft het vandaag nog over je gehad. Hij vroeg zich af waar Tiemy nou is......
    Wij denken aan je en héél véél succes daar!
    Geniet ervan vrouwke!

    Dikke knuffel van ons 4-en!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martine

Reis Gordon's Bay (vlakbij Kaapstad) in Zuid-Afrika 6 maanden vrijwilligerswerk bij Stichting Goeie Hoop!

Actief sinds 08 Juli 2014
Verslag gelezen: 774
Totaal aantal bezoekers 7830

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2014 - 11 April 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: