December: een maand met een lach en een traan... - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Martine Pruissers - WaarBenJij.nu December: een maand met een lach en een traan... - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Martine Pruissers - WaarBenJij.nu

December: een maand met een lach en een traan...

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

01 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Gordons Bay

Hoog tijd voor een nieuwe blog! Deze keer een verslagje per week, omdat het alweer een maand geleden is...

Maar eerst iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst!

Week 6 in Zuid-Afrika: Deze week heb ik twee dagen in de kliniek gezeten met ons jongste schatje. Zij was niet fit en moest daarom voor verschillende testen naar de kliniek. We kunnen hier door middel van een afspraak bij de huisarts terecht als we problemen of vragen hebben, daarna kun je doorgestuurd worden naar de lokale kliniek en vervolgens naar het ziekenhuis. De kliniek is een staatskliniek en daarom kan iedereen daar terecht. Net als in het ziekenhuis geldt 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. Dus een kliniek of ziekenhuisbezoek betekent vroeg uit bed, om 6 of 7u 's ochtends de rij in en wachten, wachten en wachten!
Zelf vind ik dit geen straf, er zijn genoeg mensen om naar te kijken en er gebeurde van alles de keren dat ik de kliniek bezocht heb... Brakende kinderen waarbij vervolgens andere patiënten dat mogen opruimen. Moeders die lang moeten wachten en dan tussendoor opeens nog even naar huis blijken te moeten en hun kind achterlaten bij één van de andere patiënten. Waardoor die patiënt dus met een huilend kind van een ander op de rug rondloopt.. Een presentatie van de politie over de veiligheid in de buurt. Een viering van de 'nationale dag tegen vrouwenmishandeling' waarbij patiënten een petitie mochten tekenen, mochten bidden en een kaarsje mochten branden voor vrouwen in de community. Vervolgens werd ik door één van de medewerkers de volgende dag gevraagd of ik foto's wilde laten zien aan de verpleegkundigen die in de kliniek werken en het niet meegemaakt hadden..Ze had namelijk gezien dat ik foto's had gemaakt. Dus werd ik even later uit de wachtkamer geroepen om de foto's te laten zien! Erg grappig. Contacten leggen in zo'n soort kliniek kan altijd goed van pas komen ;)

Week 7: Deze week heb ik weer twee ochtenden in de kliniek gezeten en één ochtend in het ziekenhuis. Verder heb ik mijn haar in laten vlechten door één van de huismoeders die hier werkt. Zij vindt dit leuk om te doen en dat is gelijk een leuk centje extra voor haar. Dit betekent dat ik drie avonden heb gezeten en zo'n 12 uurtjes later was mijn haar helemaal ingevlochten! Een lange zit, maar ik vond het geen probleem, we hebben ons prima vermaakt... ;)
De eerste kinderen kregen deze week vakantie. Anderen moesten een week later nog voor hun rapport. Dit betekent dat alle kinderen nu voor 6 weken zomervakantie hebben! Wij als vrijwilligers moeten sowieso elke dag van 10 tot 14u met ze werken, als de huismoeders hun vrije uurtjes hebben. Later als zij ook vakantie krijgen, wordt dit de hele week en zijn we fulltime met de kids. De units hebben we onderling verdeeld en ik heb de prachtige taak om met de jongens van Goeie Hoop te werken, erg leuk! ;)
Deze week is er ook een zwembad opgezet, waar de kinderen zich heerlijk in kunnen vermaken in de vakantie. Dit zwembad moest natuurlijk officieel geopend worden! ;) Even een gekke onverwachte actie voor de kinderen, ze snapten er dan ook niks van.. Alles erop en eraan: muziek, een speciale gast vanuit Kaapstad (in werkelijkheid één van de vrijwilligers, haha), snoep en een lint doorknippen natuurlijk! Dit was erg geslaagd!

Week 8: Deze week heeft één van de vrijwilligers afscheid genomen, haar tijd zat er helaas weer op hier! Erg jammer, want je leert elkaar snel kennen als je 24/7 met elkaar zit... Kristine, we missen je!

Week 9: Zondagochtend ben ik samen met Esther (één van de vrijwilligers) naar de kerk van één van de huismoeders geweest. Een 'echte' Afrikaanse dienst, een hele belevenis! Het is mooi om te zien wat geloof voor de mensen hier betekent. Tegelijkertijd zijn er ook tegenstrijdigheden wat voor ons soms moeilijk te begrijpen zijn. Het gros van de mensen uit deze kerk leeft in armoedige situaties, de pastor, dominee van de kerk daarentegen heeft het goed en wordt op een voetstuk geplaatst. De pastor zat samen met zijn vrouw voor in de kerk in heerlijke fauteuils en werd op zijn wenken bediend. De dienst stond in het teken van zijn verjaardag, daarom waren er een aantal andere gasten uit andere plaatsen aanwezig, die allemaal hun waardering voor de pastor mochten uitspreken. De pastor zelf werd onder politie-begeleiding en applaus in de kerk verwelkomd. De dienst zelf bestond voornamelijk uit zingen, wat zeg ik... schreeuwen.. o, wat kunnen die mensen zingen. Helaas zaten wij naast de boxen, die ontzettend hard staan (waar ik echt het nut niet van inzie =) en was ik na de dienst dan ook half doof. Een lied bestaat uit één zin, die minstens 20 keer wordt gezongen.. De dienst duurde eindeloos, na 4 uur daar gezeten te hebben werd er tegen ons gezegd dat we wel naar huis konden gaan als we wilden, omdat niet duidelijk was wanneer het afgelopen zou zijn. Wij hadden het ondertussen ook wel gezien en hadden erge trek, er was namelijk gezegd dat we een maaltijd zouden krijgen en hadden dus niks gegeten van tevoren (helaas geen eten gezien =)...

Deze week ben ik ook naar de bijbelclub geweest. Er worden drie verschillende bijbelclubs vanuit Goeie Hoop gegeven in de townships bij ons in de buurt. Er wordt een bijbelverhaal verteld, de kinderen krijgen een snoepje en er worden spelletjes gedaan. De kinderen vinden het geweldig om daar te komen en het is een mooie manier om de kinderen het Evangelie te vertellen!

Voor onze ontspanning ;) zijn we nog een dagje naar Capepoint, Kaap de Goede Hoop geweest en de prachtige 'Chapman's peak route' gereden. Erg mooi! Op zaterdagavond hadden we een kerstconcert in prachtige botanische tuinen in Kirstenbosch bij Kaapstad. Erg leuk en de natuur was schitterend, iedereen moest zijn eigen kleed en picknick meenemen en genieten maar van de muziek!

Week 10: Afgelopen week: kerst en dinsdag t/m zondag bezoek van nicht Marieke en man Sjaak! Erg leuk, dit betekent gezelligheid, een paar dagen vakantie en samen leuke dingen doen! Wijnboerderijen bezocht, mooie routes gereden en een dag naar Kaapstad geweest...
Alleen op donderdag was het kerst, op vrijdag was het boxing-day waarop de kinderen cadeautjes kregen.. verder een normale dag. Wel een beetje gek om geen 2e kerstdag te hebben. Helaas kan ik niet zeggen dat we een zonnige kerst hebben gehad, het was zelfs een regenachtige dag (wat we hier nog weinig meegemaakt hebben). 's Ochtends zijn we naar de kerk geweest, 's middags druk bezig geweest met koken voor een zelfgemaakt buffet. Wat we 's avonds met alle kinderen, vrijwilligers en gasten opgegeten hebben. Na het eten hadden we een kort kerstprogramma waarin de kinderen en wij als 'aunties' hebben gezongen, jajaaa!

Nog even een paar wist-u-datjes om het verhaal niet nog langer te maken...

Wist je dat...
- de jongens hun nieuwe schoenen wilde 'schoonmaken' voor kerst en deze vervolgens verpest hebben door ze helemaal (inclusief zool, veters) in te smeren met schoenpoets...
- bijna de helft van de kinderen Goeie Hoop verlaten hebben en het nu een stuk stiller is hier...
- we in de vakantie elke week een dag met de kinderen naar het strand gaan.. gewoon omdat het kan!
- wij veel stroom uitval hebben gehad de laatste weken, omdat Zuid-Afrika de stroomvoorziening niet goed heeft geregeld..
- tijdens een etentje in een restaurant drie keer de stroom uitviel en wij toch-wel-even-gillend in het donker verder moesten dineren... en andere mensen geen kik gaven ;)
- we volgende week in groepjes met de kinderen gaan kamperen op een 'echte' camping!
- we gisteravond nog sinterklaas gevierd hebben op oudejaarsavond en dat dit erg geslaagd was! ;)

Dit was het weer, tot de volgende keer!

Lieve groetjes Martine

• 01 Januari 2015 - 20:54

...:

We gaan er wat van maken volgende week op de 'echte' camping! :)

• 01 Januari 2015 - 22:04

Coralie:

Super leuk , martine!!! Xxx

• 01 Januari 2015 - 22:48

Jacqueline :

Wat een leuk verhaal weer en wat leuk dat jullie gaan kamperen!!
    Ik wens jou en iedereen daar een heel goed 2015 en voor veel gezondheid en liefde toe!! Ik kijk weer uit naar je volgende blog!!

• 04 Januari 2015 - 12:48

Corrie:

Hai Martine, ik wil je een gelukkig en gezond nieuwjaar toe wensen!

Wat leuk om steeds jou belevenissen te lezen, wel dankbaar werk wat je daar doet zeg!
    We kijken weer uit naar je volgende berichtje!

De hartelijke groetjes van Janus en Corrie.

• 04 Januari 2015 - 13:49

Dian:

Super Nice!!!! Blijf genieten!!:D

• 09 Januari 2015 - 22:08

Pa En Ma :

Ha lieverd, wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Dat is voor ons ook fijn om te weten.
    Geniet van de kinderen en geef ze maar veel liefde! Zou graag even om het hoekje kijken , dat weet je.
    Door deze weblog doen we dat toch een beetje.Dus blijf maar schrijven!!!xxx

• 10 Januari 2015 - 09:32

Henk En Annie Bouman:

Dag Martine,

Wij wensen jou een heel gelukkig en hulpvaardig!!! Nieuwjaar toe,

Heb je al Bobotie gegeten daar in dat verre land. Dat is wel een van de heerlijke gerechten die ze daar maken. Wij hebben het gisteren gegeten. Echt op z,n Afrikaans.

Het waait hier heel hard, net geen storm. Maar jij hebt daar wel heel mooi weer. Ik kan dat zien op de iPad daar staat de wereldklok op met de temperaturen overal vandaan.

Geniet maar lekker van de tijd die je daar nog bent.

O,ja vanmiddag krijgen wij visite ui Genemuiden, die gaan volgende week naar ZA om een kindje te adopteren, heel bijzonder. Het meisje is nu in een kindertehuis in Kimberly.