Het vakantieleven bij Goeie Hoop is weer voorbij! - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Martine Pruissers - WaarBenJij.nu Het vakantieleven bij Goeie Hoop is weer voorbij! - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Martine Pruissers - WaarBenJij.nu

Het vakantieleven bij Goeie Hoop is weer voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Martine

01 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Gordons Bay

Hallo allemaal,

We zijn weer een maandje verder!

Zoals ik in de vorige blog vertelde zijn we begin januari wezen kamperen met de kinderen. In kleine groepjes, dus ik ben samen met vrijwilliger Irene met twee van onze jongens twee daagjes naar de camping geweest. Het was super, we hebben alle vier erg genoten! We hebben leuke uitstapjes gemaakt, hebben onder andere leeuwen en krokodillen gezien.
Het was een hele happening voor deze jongens die zich al hele kerels voelen met hun 7 en 10 jaar... totdat we gingen slapen 's avonds... helaas kan het erg waaien, ook als je in een tent slaapt! Oooh, wat waren ze bang. Ze wilden erg graag weten of ik het nummer van de security wist, voor het geval dat de tent weg zou waaien. In het donker is alles dubbel zo eng, bij ieder geluid en lichtje vlogen ze naar de deur van de tent. Gelukkig waren het alleen maar de buren die met de auto terugkwamen, een auntie die een foto van de bange gezichten probeerde te maken en wat kleine vliegjes die de rust in de tent steeds verstoorden!
Erg grappig, normaal hebben ze veel kabaal, maar deze keer hielden ze ons handje stevig vast. Jammer genoeg voor hen hebben wij wel even van de situatie gebruik gemaakt, om ze is wat 'af te leren!' Haha! =) We hebben ook regelmatig uit moeten leggen dat op een camping alles anders gaat dan bij Goeie Hoop. Op de camping hoef je niet om 16u te douchen, gaan we niet stipt om 17u eten en hebben we al helemaal geen laptop bij ons om movie-night door te kunnen laten gaan... Grappig!

Het is hier erg warm op het moment, een temperatuur van 35-40 graden is normaal en ik kan je vertellen, dat is erg heet! Desondanks geniet ik iedere dag van de zon, ook al maakt de warmte je vaak futloos. Deze dagenlange hitte zorgt helaas ook voor veldbranden in dit land en bij ons in de buurt. Bijna iedere dag zien we wel weer een rookwolk ergens en staat er weer een stuk natuur in brand. Wij wonen vlakbij de bergen en aan de andere kant van de berg stond een een natuurgebied een aantal weken geleden twee dagen lang fiks in brand! De brand kregen ze moeilijk onder controle omdat er alleen geblust kon worden door middel van blushelikopters... Dit zorgt voor veel spanning voor de mensen die daar in de buurt wonen en kans lopen dat het vuur hen kant opkomt.. wat ook elk jaar gebeurt! Mensen die alles kwijtraken doordat alles afbrandt, en doordat ze niet meer hebben dan een huisje van een paar platen en planken, bizar! Gelukkig is het nu rustig...

De vakantie van de kinderen is weer voorbij! Ze gaan alweer twee weken naar school, wat spannend voor ze was, maar gelukkig gaat het goed. De laatste vakantiedag zijn we met de kinderen naar het strand geweest om de vakantie nog eventjes te vieren... We besloten om met één auto te gaan omdat niet iedereen meeging. Dit resulteerde in een auto vol, met 13 kinderen en 5 volwassenen, ja alles kan hier in Afrika! Helaas kregen we op de terug weg een lekke band en strandden we bij een benzinestation.. Die mannen konden hun ogen niet geloven dat er zoveel mensen uit één auto kwamen rollen! De band bleek met 3 gaten niet meer echt functioneel te zijn en hadden we aan de reserveband met 6 gaten ook niet zoveel meer.... Haha, oeps! Gelukkig is het allemaal goed gekomen dankzij het kundige personeel! ;)

Als vrijwilligers zijn we vorige week een dagje naar een replica van een dorpje van een traditionele stam, de bosjesmannen, geweest. Erg interessant en voor ons bizar om te bedenken dat deze stam nog steeds op deze manier leeft in bijvoorbeeld Namibië. Zo primitief, kan ik me niks bij voorstellen!
Ook hadden we al lang in de planning staan om de berg naast ons huis op te gaan om daar de prachtige zonsondergang te bekijken. Twee weken geleden was het dan zover, we waren laat en moesten in rap tempo de berg op. Toen we boven kwamen bleek dat er een andere berg voor de zon zat, dat we dus eigenlijk geen zonsondergang konden zien... Haha, fail! Het idee was leuk.

De afgelopen week zijn we druk geweest met het schoonmaken van de enorme keuken van Goeie Hoop. We hadden namelijk een kakkerlakken-plaag, óveral zaten kakkerlakken! In de pakjes koeken, tussen de pannen, in de koelkast etc.. Bah! Het is alleen moeilijk om deze beestjes te verdelgen, als je deze beestjes doodmaakt komen daar eitjes uit die ook snel uitkomen. Een uitdaging dus! Wij hebben met elkaar de hele keuken leeggehaald, alles schoongemaakt, gif gespoten, dit een nacht zijn werk laten doen en de volgende dag de hele keuken weer schoongemaakt. Dit betekende honderden kakkerlakken vegen en de levenden toch weg proberen te krijgen...pff, wat een klus! 3 dagen later ziet de keuken er weer spik en span uit, al lopen er hier en daar nog wel wat kakkerlakken. Hopelijk gaan deze nog dood door het gif wat in aardappelbolletjes in de hoeken van alle kastjes is gestopt...

Namens de kinderen, iedereen bedankt voor enige (financiele) bijdrage die mensen hebben gegeven voor Goeie Hoop! Van het geld hebben de kinderen ondere andere al leuke dingen kunnen doen in de vakantie, waar ze ontzettend van genoten hebben, zo zijn ze bijvoorbeeld een dagje naar een waterpark geweest waar ze al maanden naar vroegen! Ook zijn er nieuwe medicijnen gekocht om de 'sickbay', de medicijnkast weer aan te vullen, geen overbodige luxe.... Fijn dus!

Verder is het nog steeds genieten hier! Morgen hoop ik met twee andere vrijwilligers, Loes en Suzanne, voor een dag of tien op vakantie te gaan. We hopen de prachtige 'Garden Route' te gaan rijden, dit is een kustroute van Mosselbaai naar Port Elisabeth. We hebben er heel veel zin in... we gaan op de bonnefooi, nemen voor de zekerheid een tentje mee en zien wel wat we precies gaan doen en waar we gaan slapen!

Lieve groetjes uit het warme Zuid-Afrika!

• 02 Februari 2015 - 09:34

Melinda:

Wat leuk om te lezen allemaal, wat maak jij een boel mee.
    Het lijkt erop dat jij je geen moment verveelt, genoeg te doen, al is het maar kakkerlakken wegjagen.
    Je weet toch wel dat je geen situaties mag uitbuiten om kinderen iets te leren, is dat wel pedagogisch verantwoord, ;-)
    Nu eerst lekker op vakantie, geniet ervan.

Groetjes Melinda