Nog maar 2,5 week to go! - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Martine Pruissers - WaarBenJij.nu Nog maar 2,5 week to go! - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Martine Pruissers - WaarBenJij.nu

Nog maar 2,5 week to go!

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

25 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Gordons Bay

Na een lange tijd voor de laatste keer een blog vanuit Zuid-Afrika. Zoals de titel het al zegt: ik ben nog maar ruim 2 weken in het land.. en dat vind ik erg jammer! De dag dat ik in Afrika kwam lijkt erg lang geleden, tegelijk lijkt het als de dag van gisteren. Bijzonder om te merken hoe snel ‘Goeie Hoop’ en omgeving je thuis wordt. Ik heb het nog steeds erg goed naar mijn zin, dus dan wordt afscheid nemen extra moeilijk...

De afgelopen maanden hebben we ons weer prima vermaakt. Zoals ik in de vorige blog schreef ben ik samen met twee andere vrijwilligers op vakantie geweest. We hebben de bekende Garden Route gereden. Ik heb ontzettend genoten van de mooiste plekken van Zuid-Afrika. Op maandagochtend hebben we onze huurauto opgehaald. Deze hebben we bij ‘Goeie Hoop’ gelijk volgeladen met alle koffers en campingspullen. Dit ging onder het toeziend oog van alle vrijwilligers. Iedereen had wel commentaar hoe we het beste de auto in kon pakken. Met als resultaat dat de auto tot de nok toe vol zat en we niet meer door de ramen konden kijken. Gelukkig ging dit ons elke dag beter af!
Om het verhaal niet al te lang te maken hebben we alle plekken van de Garden Route bezocht. Verschillende nachten sliepen we in een guesthouse en de rest sliepen we in onze tent op campings!
We hebben van alles gedaan en gezien... veel in de auto gezeten, prachtige landschappen gezien, door mooie bergpassen gereden, dolfijnen zien springen, olifanten gevoerd en aangeraakt en op safari geweest om de big five te spotten (wat helaas niet helemaal gelukt is;). Verder uiteraard gebraaid op de camping, afrikaanse markten bezocht, elke dag uit wezen eten, gekeken bij de hoogste bungeejump van de wereld (brrr, eng), sportief gehiked, op een band een rivier afgepeddeld met een groep random mensen en mooie grotten bezocht.... Alles bij elkaar enorm genoten! Nieuwe energie opgedaan en gelukkig het was ook weer heerlijk om thuis te komen en iedereen weer te zien!

We hadden nog een aantal dagen vrij toen we weer terug waren, dus hebben we nog één nacht overnacht in een township. De betaling moest vooraf geschieden op het kantoor van de organisatie in Kaapstad. Dit was al een hele belevenis opzich... We werden allervriendelijkst onthaald door een gezellige afrikaanse vrouw, nadat we na heel lang zoeken het kantoor in hartje Kaapstad hadden gevonden! De gids voor de townshiptour bleek toch naar het kantoor te komen, maar ook te laat te zijn. Geen probleem, we wachten wel... De vrouw die ons verwelkomde vermaakte ons wel met een praatje. Ze vertelde open en eerlijk dat ze er nog maar een maand werkte, dat ze nog niet alles goed wist. Het was erg bijzonder voor haar om nu al, na een maand, 'clienten' (haha, ja dat waren wij) te mogen ontmoeten.. wat een verantwoordelijkheid. Ze vertelde dat ze eigenlijk heel verwend was omdat ze nooit haar schoolkleding hoefde te strijken, ook wisten we al snel wat haar zwakke punten waren en dat haar manager op de motor naar zijn werk komt (ze was helemaal onder de indruk, 'kijk daar hangt z'n moterpak' en 'nee dat had ik nooit van hem verwacht'). Oké, dan weten wij dat ook weer! Niet echt reclame voor de zaak, maar gezellig was het wel!

De townshiptour en overnachting waren erg leuk, boeiend en leerzaam! Eerst kregen we dus een townshiptour door Kayelitsha, de grootste township van Zuid-Afrika. Daarna kregen we een echte Afrikaanse maaltijd bij 'Mamma Noks' een gezellige afrikaanse vrouw die goed voor ons zorgde. Twee van ons sliepen ook bij haar, zelf sliep ik samen met een andere vrijwilliger bij een ander gezin. Het was verbazingwekkend om te zien hoe goed de huisjes er van binnen uitzagen, aan de buitenkant is dat niet goed in te schatten... Na een prima nachtje geslapen te hebben en ontbijtje met pap werden we weer terug gebracht naar onze auto!

Zo'n twee weken geleden hadden we last van veel branden in onze omgeving en vooral omgeving Kaapstad. Eigenlijk heeft het sinds kerst niet echt goed meer geregend, dit zorgt ervoor dat de natuur erg droog is! Na een aantal hele warme dagen was het dus weer raak met de branden....
De afgelopen weken hebben we ook regelmatig geen water gehad. Dat is behoorlijk behelpen, maar daar word je ook heel creatief door (douchen met 3 liter koud water uit een fles etc..). Ook hadden we een nieuwe gast in ons verblijf: een muis. Hij heeft voor ontzettend veel ophef en gegil gezorgd. Het hoogtepunt was toch wel dat ik samen met Loes in mijn kamer de muis ontdekte, terwijl m'n deur dicht was. Wij stonden uiteindelijk op mijn bed om hulp te gillen, terwijl de muis ernstig hard heen en weer rende. Helaas duurde het erg lang voor we bevrijd werden, want iedereen dacht dat het weer een grap van ons samen was! (Hmm, wat zegt dit) Een aantal keer is de muis gevangen, maar daarna zijn er toch nog een aantal gespot. Gelukkig is het nu weer rustig....

Ondertussen zijn er ook weer dingen veranderd hier, flexibiliteit is erg belangrijk! ;) Ons team is veranderd, er zijn mensen naar huis gegaan en vijf nieuwe mensen aangekomen. Op dit moment bestaat ons team zelfs uit elf mensen... Een hele drukte, maar ook veel gezelligheid!

Nu nog even extra hard genieten en hopelijk tot in april allemaal!

• 28 Maart 2015 - 19:46

Marleen:

Heerlijk verhaal, Tinus. Je wordt nog eens schrijfster! Ik zie ernaar uit je helemaal uit te horen over alles wat je meegemaakt hebt. Je bent straks een dikke vette ervaring rijker! "Kijk daar hangt z'n moterpak." ^.^

• 28 Maart 2015 - 19:46

Marleen: